Koloseliler 1

28.10.24

 İddia

Tesliscilerin iddiası Koloseliler 1:16-18 arasındaki ayetlerin Mesih İsa'yı Tanrı yaptıdığıdır ancak durum bu şekilde değil iddiaya cevap verelim.

Şerh

Görünmez Tanrı'nın görünümü, bütün yaratılışın ilk doğanı O'dur.  Tesliscilere göre 16. ayet Mesih'i Tanrı yapar ancak durum böyle değil.

Grekçe metinde görünüm olarak tercüme edilen kelime ikona kelimesidir ve ikona kelimesi  Matta 22:20'de şu şekilde geçmektedir İsa, “Bu resim, bu yazı kimin?” diye sordu. İsa Mesih'e getirilen Sezar'ın parasına Mesih bu ikona kimin diye sormuştur. Nasıl ki resmin üstündeki Sezar ikonası o ikonayı o görüntüyü Sezar'ın kendisi yapmıyorsa Tanrı'nın ikonası yani görüntüsü olan Mesih İsa'da Tanrı'nın kendisi olmaz.

Bir şeyin görüntüsü o şeyin kendisi olmaz, aynaya baktığımız zaman aynada kendi ikonamızı yani görüntümüzü görürüz ancak bu görüntü bizim kendimizi ifade etmez çünkü bizim kendimiz değildir sadece yansımamızdır.

Mesih'in Tanrı'nın görüntüsü olmasıda onun temsilcisi olduğu manasına gelmektedir ve bunu destekleyen birçok ayet vardır. 

İsa Yahudi yetkililere şöyle karşılık verdi: "Size doğrusunu söyleyeyim, Oğul, Baba'nın yaptıklarını görmedikçe kendiliğinden bir şey yapamaz. Baba ne yaparsa Oğul da aynı şeyi yapar. Yuhanna 5:19

"Ben kendiliğimden hiçbir şey yapamam. İşittiğim gibi yargılarım ve benim yargım adildir. Çünkü amacım kendi istediğimi değil, beni gönderenin istediğini yapmaktır. Yuhanna 5:30
 
Ve yine birçok ayet sıralanabilir bu konuyla ilgili ancak uzun tutmak istemiyoruz. Mesih'in Tanrı'nın görüntüsü olması onun temsilcisi olduğu manasına gelmektedir.
 
Bütün yaratılışın ilk doğanı olması ise aslında ikinci yaratılıştır yani yeni yaratılıştır bunu yine 18. Ayet bize göstermektedir "...ölüler arasından ilk doğan O'dur." Ölüler arasından doğmak demek eski yaratılışı yani Kutsal Yasanın boyundurluğunda olan eski yaratılışı kastetmektedir.
 
Sizler bir zamanlar içinde yaşadığınız suçlardan ve günahlardan ötürü ölüydünüz. Bu dünyanın gidişine ve havadaki hükümranlığın egemenine, yani söz dinlemeyen insanlarda şimdi etkin olan ruha uymaktaydınız.  Efesliler 2:1-2 

Bu Ayet eski yaratılışta ölü olduğumuzu tanımlamaktadır ve Elçilerin İşleri 26:23'te Mesih İsa'nın bu ölüm olarak tanımlanan eski yaratılıştan dirilen ilk kişi olduğunu bize tanımlamaktadır.

Onlar, Mesih'in acı çekeceğini ve ölümden dirilenlerin ilki olarak gerek kendi halkına, gerek öteki uluslara ışığın doğuşunu ilan edeceğini bildirmişlerdi.” Elçilerin İşleri 26:23
 
Aynı zamanda Titus 3:4-6 şöyle demektedir: Ama Kurtarıcımız Tanrı iyiliğini ve insana olan sevgisini açıkça göstererek bizi kurtardı. Bunu doğrulukla yaptığımız işlerden dolayı değil, kendi merhametiyle, yeniden doğuş yıkamasıyla ve Kurtarıcımız İsa Mesih aracılığıyla üzerimize bol bol döktüğü Kutsal Ruh'un yenilemesiyle yaptı. 
 
Mesih İsa ile birlikte Yeni Yaratılışa kavuştuk ve Mesih eski yaratılışın son öleni Yeni Yaratılışın ilk doğanı olmuştur.
 
Son olarak 16. Ayete bakacak olursak 16. Ayet şunları demektedir: Nitekim yerde ve gökte, görünen ve görünmeyen her şey –tahtlar, egemenlikler, yönetimler, hükümranlıklar– O'nda yaratıldı. Her şey O'nun aracılığıyla ve O'nun için yaratıldı. 
 
Grekçe'de Ephanadiplosis dediğimiz bir kural vardır ve bu kural her şeyde her şey kuralı olarakta adlandırılmaktadır Grekçe'de şöyle ayette örnek olduğu gibi iki her şey arasına alıp cümleye o şekilde devam ederseniz bu aslında iki her şey arasına aldığınız şeyleri kastettiğiniz manasına gelir mesela "Manavdaki her şeyi aldım elma armut kiraz muz bu her şey bana çok ağır geldi taşıyamadım" 
 
Aslında Metin İsa Mesih'in her şeyin yaratıcısı olduğunu söylememektedir sadece tahtlar, egemenlikler, yönetimler, hükümranlıkların onda yaratıldığından bahsetmektedir.

17. Ayetteki Her şeyden önce var olan odur ibaresini zamansal olarak değil üstünlük olarak almakta hiçbir sakınca yoktur çünkü metin İsa Mesih'in yetkisinden ve kişiliğinden bahsetmektedir. Birisi zamansal olarak almalıyız derse 18. Ayeti gösteririz Bedenin, yani kilisenin başı O'dur. Her şeyde ilk yeri alsın diye başlangıç olan ve ölüler arasından ilk doğan O'dur. Her şeyin üstüne getirildiğinden bahsetmektedir bu da var olmayı üstünlük olarak algılamamız için bir sebeptir.
 
Sonuç
Sonuç olarak metin İsa Mesin'in Tanrı olduğunu söylememktedir onun yetkisinden bahsetmektedir iyi günler.  

0 Yorum