Yeşaya 9:6

19.10.24

İddia 

Teslisciler Yeşaya 9:6 ayetinin İsa Mesih'in Tanrı olduğunu söylediğini ve bunu kanıtladığını iddia ederler. Ayete bakalım:

"Çünkü bize bir çocuk doğacak,

Bize bir oğul verilecek.

Yönetim onun omuzlarında olacak.

Onun adı Harika Öğütçü, Güçlü Tanrı,

Ebedi Baba, Esenlik Önderi olacak. "
 
Metinsel Analiz

Metin doğacak bir çocuktan bahsetmez. Zaten doğmuş bir çocuktan bahseder. Bunun için İbranice metne bakmamız yeterli olacaktır.
 
İbranice Metin'de şöyle yazmaktadır: "ye·leḏ yul·laḏ-". Bu "Bize bir oğul doğdu" manasına gelmektedir, "Doğacak" değil. Metin zaten gerçekleşmiş bir olaydan bahseder ancak teslisçiler bu ayeti yanlış tercüme edip kendi iddialarını desteklemek için kullanırlar. Mesela aynı ifadelerin geçtiği Yaratılış 35:26 ayeti aynı kişilerce şöyle tercüme edilir: "Lea'nın cariyesi Zilpa'nın oğulları: Gad, Aşer. Yakup'un Paddan-Aram'da doğan oğulları bunlardır.". Burada "Doğan oğulları" ifadesini görmekteyiz. Çeviri olması gerektiği gibidir. Bu teslisçi zihniyetin çok güzel bir ikiyüzlülük örneğidir.
 
Septuaginta çevirisi ise şöyledir: "Çünkü bize bir çocuk doğdu, ve bize bir oğul verildi, hükümdarlığı onun omuzu üzerindedir; ve onun adı büyük öğüt veren melek/elçi diye anılır: çünkü prenslere esenlik, ve ona sağlık getireceğim" (LXX).
 
Bazı Hristiyanlar da metni olduğu gibi çevirmişlerdir. Mesela İngilizce New King James çevirisine bakalım: "For unto us a Child is born, Unto us a Son is given; And the government will be upon His shoulder. And His name will be called Wonderful, Counselor, Mighty God, Everlasting Father, Prince of Peace.". Ayet bu çeviride "Bize bir oğul doğdu" şeklinde doğru tercüme edilmiştir.
 
Bahsedilen oğul Hizkiya'dır ancak konumuz şu an o olmadığı için buraya girmeyeceğiz.

Teolojik Açıklama

Bir kişiye Tanrı'nın adlarının verilmesi onu Tanrı yapmaz, Yahudilerde Tanrı'nın geçtiği isimler çok meşhurdur. Bunlardan bazıları:

Eliana: Tanrı benim gözlerim

Jehoiada: Tanrı’nın bilgisi

Hananiah: Merhametli Tanrı

Elişa: Tanrı kurtuluştur

Eliyah: Yahve Tanrı

Gedalia: Büyük Tanrı

Jesse: Rab var

Elihu: Tanrı O’dur

Eliab: Tanrı Baba’dır

Aynı zamanda Kutsal Kitap'ın içerisinde de bunun örneklerini görebiliyoruz. Mısırdan Çıkış 7:1'de Tanrı, Musa'ya "Seni Tanrı yapacağım" demektedir: RAB, “Bak, seni firavuna karşı Tanrı gibi yaptım” dedi, “Ağabeyin Harun senin peygamberin olacak. (İbranice orijinal metinde "gibi" ifadesi geçmez) 

Yine benzer bir örneği Yakup'un melekle güreşmesinde de görebiliyoruz: 

Adam, “Artık sana Yakup değil, İsrail denecek” dedi, “Çünkü Tanrı'yla, insanlarla güreşip yendin.” Yakup, “Lütfen adını söyler misin?” diye sordu. Ama adam, “Neden adımı soruyorsun?” dedi. Sonra Yakup'u kutsadı. Yakup, “Tanrı'yla yüzyüze görüştüm, ama canım bağışlandı” diyerek oraya Peniel adını verdi.

-Tevrat, Yaratılış 32:28-30

Burada Yakup Tanrı ile güreşiyor ancak Hoşea 12:3-5'de Melekle güreştiği yazıyor:

"Yakup ana rahminde kardeşinin topuğunu tuttu,

Büyüyünce Tanrı'yla güreşti.
Melekle güreşip yendi,
Ağladı, kutsanmak istedi.
Tanrı'yı Beytel'de buldu,
RAB, Her Şeye Egemen Tanrı bizimle orada konuştu,
O RAB diye anılır. "
 
Bu noktada okuyucunun kafasında bir soru oluşabilir. Ne yani melek Tanrı mı yoksa Tanrı Melek mi? Ancak durum böyle değil çünkü Tanrı kendi adını kendi kullarına verebilir. Mesela Yuhanna 10:35 ayeti şöyledir: "Tanrı, kendilerine sözünü gönderdiği kimseleri ilahlar diye adlandırır. Kutsal Yazı da geçerliliğini yitirmez." Bu ayet olayı özetliyor aslında.

Yeşaya'daki durum da kısaca budur. Tanrı kendi adını kendisini o sırada temsil eden kuluna vermiştir ve bu onu Tanrı değil sadece bir temsilci yapar. Bu duruma yine Mezmurlar 82 ve yaratılış 16:13 örnek verilebilir. Tanrı kendi adını kullarını verdiği zaman kendi işlerini onların aracılğıyla yapar.

"Ona dikkat edin, sözünü dinleyin, başkaldırmayın. Çünkü beni temsil ettiği için başkaldırınızı bağışlamaz"
-Tevrat, Mısır'dan Çıkış 23:21

Mısırdan Çıkış 23:21 ayetinin İbranice metninde "šə·mî bə·qir·bōw" ifadesi geçmektedir ve bu iafde "Benim adım ondadır" anlamına gelir. Tanrı, Musa ve halkına yol göstermesi için kendi adını verdiği bir meleğini göndermiştir.
 
Musa bir sunak yaptı, adını "Yahve nissi" koydu.
-Tevrat, Mısır'dan Çıkış 17:!5

Bu ayette ise sunağa Tanrı'nın adı verilmiştir.

Peki Yeşaya 9:6'da geçen "el-gibbor" ifadesi sadece Tanrı için mi kullanılır? Hayır. Hezekiel 32:21'de halkın önderleri için "el-gibbor" ifadesi kullanılır. Ayete bakalm:

"Güçlü önderler, ölüler diyarından, Mısır ve onu destekleyenler için, ‘Aşağı indiler, kılıçla öldürülen sünnetsizlerle birlikte burada yatıyorlar’ diyecekler."

Sonuç

İncelemeler ışığında, Tanrı'nın adının temsilen birine verilebileceği ve bunun onu Tanrı yapmayacağını gördük. Aynı zamanda Yeşeya 9:6 ayetinin de teslisi desteklemediğini ortaya koyduk.

 
 

0 Yorum