Şefaat

5.11.24

 Giriş

İncil'de çok açık bir şekilde görebildiğimiz İsa Mesih'in şefaati nedir? Bu meseleyi bu yazıda ele alacağız Kuran'da İncil'de ve Tevrat'ta bu şefaat meselesini ele alacağız.

İncil'de Şefaat

İncil'de birçok ayette şefaat'i görebilmekteyiz Mesih'in çarmıhta eski günahlarımızı yüklendiğini ve artık iman ettiğimiz taktirde eski günahlarımızın bize karşı anılmadığı vardır.

Bu nedenle, çağrılmış olanların vaat edilen sonsuz mirası almaları için Mesih yeni antlaşmanın aracısı oldu. Kendisi onları ilk antlaşma zamanında işledikleri suçlardan kurtarmak için fidye olarak öldü. İbraniler 9:15

Yahya ertesi gün İsa'nın kendisine doğru geldiğini görünce şöyle dedi: “İşte, dünyanın günahını ortadan kaldıran Tanrı Kuzusu! Yuhanna 1:29

Bu ayetlerde de görebildiğimiz üzere -keza birazdan onlarca ayet daha göreceğiz- Mesih İsa günahlarımızı üstlenmiştir ve bağışlatmıştır. Peki bunları diyince bu nasıl oldu diye soru gelmeside çok normaldir.

İsa Mesih'in Şefaat'i şu şekilde olmuştur. 

Artık günaha kölelik etmeyelim diye, günahlı varlığımızın ortadan kaldırılması için eski yaradılışımızın Mesih'le birlikte çarmıha gerildiğini biliriz.

-İncil, Romalılar 6:6

Bizler günah karşısında ölelim, doğruluk uğruna yaşayalım diye, günahlarımızı çarmıhta kendi bedeninde yüklendi. O'nun yaralarıyla şifa buldunuz.

-İncil, 1. Petrus 2:24

Tanrı Mesih'i, kanıyla günahları bağışlatan ve imanla benimsenen kurban olarak sundu. Böylece adaletini gösterdi. Çünkü sabredip daha önce işlenmiş günahları cezasız bıraktı. Bunu, adil kalmak ve İsa'ya iman edeni aklamak için şimdiki zamanda kendi adaletini göstermek amacıyla yaptı.

-İncil, Romalılar 3:25-26

Bunun için her yönden kardeşlerine benzemesi gerekiyordu. Öyle ki, Tanrı'ya hizmetinde merhametli ve sadık bir başkâhin olup halkın günahlarını bağışlatabilsin.

-İncil, İbraniler 2:17

O günahlarımızı, yalnız bizim günahlarımızı değil, bütün dünyanın günahlarını da bağışlatan kurbandır.

-İncil, 1. Yuhanna  2:2

Tanrı'yı biz sevmiş değildik, ama O bizi sevdi ve Oğlu'nu günahlarımızı bağışlatan kurban olarak dünyaya gönderdi. İşte sevgi budur.

-İncil, 1. Yuhanna 4:10

Tanrı, günahı bilmeyen Mesih'i bizim için günah sunusu yaptı. Öyle ki, Mesih sayesinde Tanrı'nın doğruluğu olalım.

-İncil, 2. Korintliler 5:21

İnsan benliğinden ötürü güçsüz olan Kutsal Yasa'nın yapamadığını Tanrı yaptı. Öz Oğlu'nu günahlı insan benzerliğinde günah sunusu olarak gönderip günahı insan benliğinde yargıladı.

-İncil, Romalılar 8:3

Ayetlerde görüldüğü üzere İsa'nın şefaati çarmıhta/yeryüzünde olmuştur, din gününde olmamıştır. İsa Mesih'i Allah günah kuzusu yapmış ve şefaatçi kılmıştır.

 İsa Mesih'in günah sunusu olduğunu okuduk şimdi sorulacak bir diğer soru şudur, Günah sunusu ne demektir?

Günah bağışlatmak için günah sunusu olarak her gün bir boğa sunacaksın. Sunağı arındırmak için günah sunusu sun, kutsal kılmak için de meshet. Mısırdan Çıkış 29:36
 
Bu Ayette'te anlaşıldığı üzere Günah sunusu günahları bağışlatmak için sunulur Mesih İsa'da Çarmıhta günahlarımızı yüklenmiştir ve bu şekilde artık eski suçlarımız bize karşı anılmamış olacaktır.
 
Tevrat'ta günah bağışlatma işlemi başkahinler aracılığıyla olmuştur. 
 
Günah sunusu olarak sunulan boğaya yaptığının aynısını yapacak. Böylece kâhin halkın günahlarını bağışlatacak ve halk bağışlanacak. Levililer 4:20

Mesih İsa'da bir başkahin olarak gelip günahları bağışlatan bir kurban olmuştur. Ancak Mesih İsa Levili bir başkahin olarak değil Melkisedek düzeni uyarınca başkahin olmuştur. Melkisedek düzeni ise hem Kral hem Kahin olunan bir düzendir Levili kahinlik düzeni gibi soydan gelen ve sadece din işiyle ilgilenen bir kahin değildir çünkü o aynı zamanda Kraldır.

Bu Melkisedek, Şalem Kralı ve yüce Tanrı'nın kâhiniydi. Kralları bozguna uğratmaktan dönen İbrahim'i karşılamış ve onu kutsamıştı. İbrahim de ona her şeyin ondalığını verdi. Melkisedek, adının anlamına göre, önce "Doğruluk Kralı" dır; sonra da "Şalem Kralı", yani "Esenlik Kralı"dır.
İbraniler 7:1-2
 
Rabbimiz'in Yahuda oymağından geldiği açıktır. Musa bu oymaktan söz ederken kâhinlere ilişkin bir şey söylemedi. Melkisedek benzeri başka bir kâhin ortaya çıktığından, bu söylediğimiz artık daha da açıktır. O, Yasa'nın soyla ilgili önkoşuluna göre değil, yok edilemez bir yaşamın gücüne göre kâhin olmuştur.  Çünkü,
“Melkisedek düzeni uyarınca
Sen sonsuza dek kâhinsin” 
İbranler 7:14-17 
 
Mesih İsa'da aynı Melkisedek gibi hem Kral hem başkahindir ancak Mesih İsa diğer kahinler gibi sürekli olarak günah bağışlatan kurban sunmak zorunda değildir. 

Oysa Mesih günahlar için sonsuza dek geçerli tek bir kurban sunduktan sonra Tanrı'nın sağında oturdu. İbraniler 10:12
 
Çünkü kutsal kılınanları tek bir sunuyla sonsuza dek yetkinliğe erdirmiştir. İbraniler 10:14
 
Tekelerle danaların kanıyla değil, sonsuz kurtuluşu sağlayarak kendi kanıyla kutsal yere ilk ve son kez girdi. İbraniler 9:12
 
Yani anladığımız üzere Mesih İsa Günahları Çarmıhta kendi kanıyla bağışlatan ve bu şekilde eski antlaşmayı yok sayıp yeni bir antlaşma getirmiştir o eski başkahinler gibi sürekli kurban sunmadı çünkü kahinlik değişince Yasa'da değişir.

Çünkü kâhinlik değişince, Yasa da zorunlu olarak değişir. İbraniler 7:12
 
Eğer o ilk antlaşma kusursuz olsaydı, ikincisine gerek duyulmazdı. Oysa halkını kusurlu bulan Tanrı şöyle diyor:
“ ‘İsrail halkıyla ve Yahuda halkıyla
Yeni bir antlaşma yapacağım günler geliyor’
Diyor Rab.
‘Atalarını Mısır'dan çıkarmak için
Ellerinden tuttuğum gün
Onlarla yaptığım antlaşmaya benzemeyecek.
Çünkü onlar antlaşmama bağlı kalmadılar,
Ben de onlardan yüz çevirdim’
Diyor Rab.
‘O günlerden sonra İsrail halkıyla
Yapacağım antlaşma şudur’ diyor Rab,
‘Yasalarımı zihinlerine işleyeceğim,
Yüreklerine yazacağım.
Ben onların Tanrısı olacağım,
Onlar da benim halkım olacak.
Hiç kimse yurttaşını, kardeşini,
Rab'bi tanı diye eğitmeyecek.
Çünkü küçük büyük hepsi tanıyacak beni.
Çünkü suçlarını bağışlayacağım,
Günahlarını artık anmayacağım.’ ”
Tanrı, “Yeni bir antlaşma” demekle ilkini eskimiş saymıştır. Eskiyip köhneleşense çok geçmeden yok olur.
İbraniler 8:7-13
 
diye tanıklık ediliyor. Önceki buyruk, zayıflığı ve yararsızlığı nedeniyle geçersiz kılındı.
İbraniler 7:18 

Mesih İsa'yla beraber Eski Yasa yani Tevrat antlaşması geçersiz kılınıp yeni bir antlaşma ortaya konmuştur.

Bunu Tevrat'ta da görebiliyoruz. 

RAB ant içti, kararından dönmez: "Melkisedek düzeni uyarınca Sonsuza dek kâhinsin sen!" dedi.
Mezmurlar 110:4
 
“İsrail halkıyla ve Yahuda halkıyla
Yeni bir antlaşma yapacağım günler geliyor” diyor RAB,
“Atalarını Mısır'dan çıkarmak için
Ellerinden tuttuğum gün
Onlarla yaptığım antlaşmaya benzemeyecek.
Onların kocası olmama karşın,
Bozdular o antlaşmamı” diyor RAB.
“Ama o günlerden sonra İsrail halkıyla
Yapacağım antlaşma şudur” diyor RAB,
“Yasamı içlerine yerleştirecek,
Yüreklerine yazacağım.
Ben onların Tanrısı olacağım,
Onlar da benim halkım olacak. 
Yeremya 31:31-33
 
Aynı zamanda Zekeriya 3:9'da şunları görmekteyiz:
 
Yeşu'nun önüne koyduğum taşa bakın! O tek taşın yedi gözü[a] var; onun üzerine bir yazıt oyacağım’ diyor Her Şeye Egemen RAB, ‘Bir günde bu ülkenin günahını kaldıracağım.  

Yeşaya 53'de de şunlar vardır:

 Aslında hastalıklarımızı o üstlendi,
Acılarımızı o yüklendi.
Bizse Tanrı tarafından cezalandırıldığını,
Vurulup ezildiğini sandık.
Oysa, bizim isyanlarımız yüzünden onun bedeni deşildi,
Bizim suçlarımız yüzünden o eziyet çekti.
Esenliğimiz için gerekli olan ceza
Ona verildi.
Bizler onun yaralarıyla şifa bulduk.
Hepimiz koyun gibi yoldan sapmıştık,
Her birimiz kendi yoluna döndü.
Yine de RAB hepimizin cezasını ona yükledi.
O baskı görüp eziyet çektiyse de
Ağzını açmadı.
Kesime götürülen kuzu gibi,
Kırkıcıların önünde sessizce duran koyun gibi
Açmadı ağzını.
Acımasızca yargılanıp ölüme götürüldü.
Halkımın isyanı ve hak ettiği ceza yüzünden
Yaşayanlar diyarından atıldı.
Onun kuşağından bunu düşünen oldu mu?
Şiddete başvurmadığı,
Ağzından hileli söz çıkmadığı halde,
Ona kötülerin yanında bir mezar verildi,
Ama öldüğünde zenginin yanındaydı.
Ne var ki, RAB onun ezilmesini uygun gördü,
Acı çekmesini istedi.
Canını suç sunusu olarak sunarsa
Soyundan gelenleri görecek ve günleri uzayacak.
RAB'bin istemi onun aracılığıyla gerçekleşecek.Yeşaya 53:4-10
 
Yeni antlaşmanın vaadi zaten çok öncelerden beri verilmiştir.

Kuran'da Şefaat
Kuran'da bazı "sadece Kuran" diyen şahıslara göre Şefaat yoktur, ancak durum böyle değildir. Çünkü Kuran Şefaat yoktur demez din gününde Şefaat'in varolmadığını söyler, ancak yeryüzünde şefaat vardır bununla ilgili ayetler şunlardır:
 

Rahman'ın yanında bir "ahd" edinmiş olan kimse hariç, bir şefaate sahip olamayacaklar. 19:87

O'nun yanında şefaat, yalnızca izin verdiği kimseye fayda verir. Kalplerindeki korku giderilince: "Rabb'imiz ne buyurdu?" derler. "Gerçeği." derler. Ve O, Çok Yüce'dir, Çok Büyük'tür. 34:23

İzin Günü, şefaat fayda vermez. Rahman'ın kendisine izin verdiği ve sözünden hoşnut olduğu kimse hariç. 20:109

Bu kadar ayet konuyu anlamamız açısından zaten yeterli olacaktır, Tanrı'nın katından söz almış ve sözünden hoşnut olduğu kişinin Mesih olduğu İncil ile açıktır.

Bu, Peygamber Yeşaya aracılığıyla bildirilen şu söz yerine gelsin diye oldu: "İşte Kulum, O'nu ben seçtim. Gönlümün hoşnut olduğu sevgili Kulum O'dur. Ruhum'u O'nun üzerine koyacağım, O da adaleti uluslara bildirecek. Matta 12:17-18
 
Sonuç
Sonuç olarak Mesih'in Çarmıhta Kendisine iman edenlerin eski günahlarını bağışlattığı Tanrı aracılığıyla bunu yaptığını gördük. Mesih İsa Melkisedek Düzeni uyarınca hem Kahin hem Kraldır ve sadece bir defa kurban olarak kendisini sunmuştur. Kuran'ın da bu konu ile çelişmediğini de ortaya açık bir şekilde koyduk. 

İncil'de Mesih İsa günahları bağışlatan ona iman edenlerin artık eski günahlarının ona karşı anılmamasını sağlayan ve bunu Tanrı'nın gücü ve izniyle yapan kişidir.

 


 
 
 
 
 
 

 

 


 

0 Yorum